باسمه تعالی

 

 سخني با اوليای محترم

اولیای گرامی سلام

تعلیم وتربیت یکی از وظایف اساسی پدران ،ومادران ومعلمان است خانواده به عنوان اولین مکانی که فرزندآدمی پا به عرصه وجود می گذارد ومدرسه حکم دومین خانه برای پرورش ورشد فرزنداز اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . آن چه در تربیت فرزندان نقش سهم اساسی دارد ،نقش پدر ومادر ،مربی ومعلم است . لذا انتظار می رود والدین محترم نکات زیرا مورد توجه قراردهند

1- به فرزند خود برچسب نزنیم 2- اورابافرزندان دیگرمقایسه نکنیم 3- بیش از حد توان از او انتظار نداشته باشیم

4- طبیعت فرزند خود را  نفی نکنیم 5- از حمایت بیش از حد او بپرهیزیم 6- به جای او تصمیم نگیریم ومشکلاتش را حل نکنیم

7- از احساس دل سوزی ،ترحم ومداخله ی حمایت گرایانه پرهیزکنیم 8- از محکوم کردن اودر نزد دیگران به ویژه همسالان اجتناب کنیم

9-همه ی خواسته ها وتوقعات فرزند خود را برآورده نکنیم 10- تا حد امکان اوراتنبیه بدنی نکنیم11- از کلمات توهین آمیز وسبک پرهیز کنیم12- حس انتقام وکینه توزی را به او القا نکنیم 13-قوانین ومقرارت مدرسه را نزد اوبه تمسخر نگیریم 14- مشکلات عاطفی کودک را درنزد اوبیان نکنیم 15- از پاداش هایی که جنبه رشوه  باج خواهی دارد ،پرهیز کنیم

16-ازآموزش های زود رس ، به ویژه درمسائل جنسی ، به فرزندان پرهیز کنیم 17-از سرکوب نیازهای فرزندان ، خودداری کنیم

18- با همه فرزندان خود باروش یکسان برخورد نکنیم وانتظار یکسان نداشته باشیم 19- دربرابر فرزند ،از نزاع ودرگیری بین خود وهمسرمان خوداری کنیم

20 از یاری کردن دائمی فرزنددرانجام تکالیف درسی پرهیز نماییم 21-از جهت دادن و برجسته کردن استعدادهای خاص او ، زودتر از موعد خودداری کنیم 22-ا ز مراقبت های وسواسی وذره بینی اوجداخودداری کنیم 23-از صدای بلند وفریاد برای تربیت او استفاده نکنیم 24- از تذکر ونصیحت های زیاد پرهیز کنیم 25- درمسیر تعلیم تربیت بچه ها عجله نکنیم .ستون های خیمه تربیت ،صبراست وصبراست وصبر 26- بدون هیچ چشم داشتی ،به آن ها محبت کنیم 27- کاری کنیم که بچه ها احساس موفقیت وارزشمندی داشته باشند 28- آن ها رادرمحرومیت های مصلحتی قراردهیم 29- سعی نکنیم اوراشبیه دیگران سازیم

نکته:

مابارفتاروکردارمان تربیت می کنیم نه با گفتارمان -نیاز بچه ها تجربه کردن آموخته هایشان است . نیاز آنان اندیشیدن است نه تلقین اندیشه ها به آن ها.  نیازفرزندان ما رفاقت مداری است نه رقابت مداری . نیاز کودکان لذت جویی  از تحصیل است نه اندوختن وانبارکردن معلومات مرده وبی خاصیت . نیازبچه ها لطیف سازی قلب وهنر عشق ورزی است  نه صرفا فربه سازی ذهن ومغز آن ها

– تجربه نشان داده است که توقعات وانتظارات بیش از حد از کودکان ،نه تنها نتایج وارونه ای رابه دنبال دارد ، بلکه اورانسبت به انجام وظیفه اصلی و وتکالیف طبیعی اش نیز بی زار می کند تاآن جا که از انجام حداقل وظایف خود نیز شانه خالی می کند . لذا تصمیم بگیریم انتظازرات خودراتعدیل کنیم ومواظب کلام خوددرمقابل فرزندان باشیم.

-فرزندان ما آن چه را که آرزوداریم  نمی شوند ،آن ها آن می شوند که ما هستیم

– فرزندان خودرا درمحرومیت های مصلحتی نگه داریم تادربزرگی بدرخشند

– به یادداشته باشیم که چتر تعلیم وتربیت سه ستون دارد صبر، صبر، صبر ان الله مع الصابرین مخزن محبت بچه ها باید باعشق بدون قید وشرط والدین پرشود. حضرت علی ع می فرمایند افضل العباده ترک العاده  از بزرگترین عبادات، ترک عادات است – یکی از راه های خدادوستی بچه ها این است که آنان زیبا دوست شوند – باید برای زیبا دوستی یچه ها درمنزل ومدرسه ،برنامه ریزی کرد-ما نجارنیستیم که بتوانیم بچه هایمان رابه هرشکلی که بخواهیم دربیاوریم ، ماباغبان آن ها هستیم . باید کاری کنیم که علف های هرز، رشد گیاه مارا مختل نکند. لطفا باغبان خوبی باشید ومواظب علف های هرز وآسیب زننده جامعه باشید.- درآفرینش انسان ابتدا قلب آفریده می شود وبعد مغز نقش می گیرد وآخرین اندامی که از کار می افتد وموجب مرگ می شود قلب است . خداوند نیز دراندازه گیری انسانها مترخودرادورقلب آن ها می گذارد نه دور مغز آن ها دردنیای تعلیم وتربیت نیز قلب مهم ترواساسی تراز مغز شناخته شده است مردمان بزرگ ،قلب های کودکانه درسینه دارند ، درحالی که متاسفانه ما بزرگ سالان خواهان قلب بزرگ سالانه درکودکان هستیم . وقتی قلب فردی آماده شد ،وقتی به دل کسی تسلط پیداشد،انگاه سرومغز هم برای فهمیدن ویادگیری آماده می شوند . لیکن یادگیری به معنای واقعی وقتی اتفاق می افتد که دست فرد به کار گرفته شود

محمدرضا مختاری

مدیر دبیرستان دوره اول پسرانه غیر انتفاعی خاتم الانبیا یزد